Saturday, January 9, 2010

miskin harta, kaya cinta

salam semua.

sekarang tengah musim sejuk. lagi tiga hari final paper. sudah 16 hari elaun tuk sem ni tak masuk lagi. tengah sale besar2an..

kesimpulan?

kesejukan, stress, kelaparan, dan kesakitan hati sebab tak leh join rakyat Besancon membeli belah.

hahaha!nasib baik ada la beberapa orang yang berbudi pekerti disekeliling aku. rasa rumah aku ni meriah jer sbb ada orang-orang datang melawat setiap hari. aneh..biasa teman ketawa senang dicari, tapi kali ni aku rasa teman menangis pulak yang ramai. yupp, terharu dan sangat berterima kasih pada mereka.

hurmm..aku rasa macam tenang jer permulaan 2010 ni. aku pun tak tahu kenapa. sebab selalunya bagi aku "kebahagiaan adalah wang, dan wang adalah kebahagiaan". ni aku dah tahap pokai nauzubillah, tapi aku rasa macam gembira jer. walau sedikit stress untuk exam. aku rasa ni mesti berkat mak bapak aku doakan (ataupun doa kalian?). inilah orang panggil "miskin harta, kaya cinta".

anak-anak aku? biar lah aku kelaparan, tapi jangan sampai diorang kelaparan. sanggup aku tebal muka kumpulkan tulang ayam kat rumah member aku tu untuk diorang. ramai yang datang cakap diorang makin susut badan...aku cuba sedapkan hati jer, tapi dekat lubuk ni, tetap rasa nak menangis. rasa berdosa pulak bela diorang. tak pe la sayang-sayang ku, derita ini hanya sementara. alaaa, bukan tak biasa hidup susah kan?

tak pe la, malas aku nak fikir benda-benda tu. bukak suratkhabar Malaysia, tengah sibuk isu "Allah" dan agama-agama ni. ni lagi satu aku malas nak cakap. padahal banyak jer hujah aku nak cakap, sebab memang dah belajar dulu, tapi serupa macam anjing menyalak bukit jer la, kalau aku cakap pun, kau ingat ada orang nak dengar? dunia ni memang dah disumpah jadi tak aman sampai kiamat kot, yer la, selagi manusia yang diamanahkan jadi khalifah ni, menolak menggunakan kewarasan akal. (bagus lagi aku layan anak-anak aku, kalau diorang terkencing pun aku tak der la nak marah, sebab binatang tak der otak).

hurmm..ok la, tu jer sedikit kata untuk dirasa. insya'allah, nanti aku update lagi. ketemu lagi yer. salam!

11 comments:

anumz sarah said...

Sabar anjut....kami di sini pun menunggu JPA yg sentiasa lambat. Bila kita kekurangan material selalunya baru kita kenal kekayaan sebenar.

Maaf lama anum tak berkomentar di sini.Rindu pula pd jasmeen,addy n leyla. Makin besar,sihat dan menggeramkan budak addy tu. (slalu cek out gambar dia... geramnye!!!)

Semakin lama anum akn busy dgn research dan segala perkara. Makin dekat tahun akhir,makin tak cukup masa... oh well...who am I to complain.

Salam sabar.Salam ukhwah.^^

anjut said...

wa'alaikummusalam cik anum.

yup, tu la pasal, kekurangan pun ada kelebihannya. kdg2 tu suka gak kalau kesempitan duit ni, mengajar sabar dan kreatif (mengubah apa yg ada menjadi barang yg berguna : cth, ikan masin yg digulai dgn nenas!sedap gak!). n masa ni la leh berusaha tuk diet (winter ni, muka semua mcm chipmunk!), tp nampak mcm x berjaya, sbb member2 dtg rumah bwk makanan jer..huhu!

owh, rasanya minggu ni kelam kabut sikit, exam n esaimen. mmg x cukup tanah nak lari. tp rasa tenang jer, sbb kalau nak mikir serabut, mmg jd serabut la gamaknya. habis jer minggu ni, terus naik sem baru, cuti mmg tak der...

hurmm..apa2 pun kita saling berdoa la tuk masing2, insya'allah.

yup, who are we to complaint, when everything's belonged to Him!so bersyukur jer la bila Dia bg pinjam bernafas ni...

raihana said...

salam..ermm,perkongsian yg baik.InsyaAllah dpt dimanfaatkan kpd yg membaca.Moga ujian yg dtg lebih memuhasabahkan diri utk lebih dkt pdNYA.heee~syukran kpd peringatan.sabar yg sdikit akn digantikan dgn kemanisan yg xterhingga.bittaufeq wannajah utk final nnt.Moga dpmudhkan dlm sgl urusan.(^_^)

ice said...

glew chumel kucing2 tuu...
nak je pelok!
huhu... > <

anjut said...

rai- huhu, tu la, kalau nak exam jer mesti nervous, padahal dah berapa puluh kali amik exam. insya'allah, berjaya sama2.
juliette- jangan terpedaya dgn kecomelan diorang!huhu!nakal tu sekor2, nasib baik kucing, kalau budak dah kena belasah tiap hari!huhu!

icejuliette said...

lagi nakal la best en.anjut oii..
gse cam nak amek bawak balek je kucing2 tuu.. hehe ^^ pensan papa kucing tu cuz anak2 bulu dia hilang t ek?? haha..

anjut said...

haha, Addy tu paling nakal. dia asyik ikut jer tuan dia ke hulu ke hilir. pastu kena marah (tp x pernah kena pukul), tahu merajuk plak tu, menyorok dkt belakang sofa. kalau saya masuk bilik, bunyi la gedegang gedegung kat hall, keluar jer, abis jahanam tisu2, makanan atas meja etc, pastu pandai plak tu diorg buat2 muka innesen.

raihana said...

hehe..stuju2...nervous tu mmgla..konfem ble nk exam, cuaknye...hehe..rai yg akn exam skali je lg ni pn nervous jgk..huhu...tp biasenye mule2 je...i'A,bjaye same2..yg pntg,kte ubah ape yg blh ubh..(^_^)
*hamzah..suke plak dgr cite kucing2 ni..mcm2 prangai..hehe...tringin nk tny,bela kucing ni sjk duk sane ke??

anjut said...

owh, bulan ke dua waktu baru2 dtg sini, ada sepasang suami isteri yg baru convert islam bg dua ekor anak kucing, diorg da pindah ke italy da. lps tu masa bulan march tahun lepas, ambil lagi sekor dkt pedalaman france ni. huhu, kucing2 tu la jd peneman masa susah n senang.sbb da terbiasa ngan budak2 kecik, nak mintak akak2 n abg2 poskan, mustahil plak, so bela la kucing. masa kat malaysia dulu pun mmg da ada kucing, paling banyak dlm 14 ekor satu masa. huhu, sejak bela kucing ni sendiri la melatih sifat sabar, sbb kucing kalau kita marah2, dia jd x comel n akan berkelakuan buruk. kalau dia terkencing bersepah ke, apa ke, semua sbnrnya salah kita letak barang x betul, sbb kucing mmg x der otak..n bela kucing, rumah kena sentiasa bersih. huhu. sbb tu la nabi suka binatang ni.

raihana said...

hehe..mmgla..xkn nk pos anak2 sedara plak kn..hehe....ermm..btl2..kucing binatang kesayangn rasulullah..sbb tu kne syg pd kucing..tmbh lg 1,bela binatang ni latih kte jd penyayang..waa..ni msti umh sntiasa bersih..bgus2..hehe...rai plak xleh bela kucing kt umh sbb tkt xdpt jg elok2..duk kawasn umh yg dkt ngn org ni,tkt kucing wt hal..nk kurung xsmpai ati..sbb diorg ni comel sgt...hee~so,juz suke bg kucing kt uni ni mkn2 jela..aritu ade kucing sakit mata kt cni..siap ada yg bwk gi klinik lg...
*name kucing tu napela comel sgt..hehe..mule2 ingtkan org..rupenye kucing...hehe..(^_^)

icejuliette said...

wakakaka..
diowang tu mmg innensen je muke..
sbb tu comey.. sayang kat kucing ag bgos.. kalau tencen diowang laa tmpt mengadu, diowang xmerungut pon cume mengiauw je tawu.. huhu! lanun, tu name arwah kucing sy (arwah ea??) hahaha... mnje glew, sy blek skola je nanti beliau tnggu kat dpn pntu.. ciko pon same gak, ciko pon da 'meninggal' gak.. uhuk3 T.T..
wndu kat diowang..