Sunday, October 18, 2009

sweet and sour

salam semua,

berani aku menulis sekarang ni, sepatutnya masa ni digunakan untuk mengkaji nota-nota mingu lepas, esok kelas dari 8 pagi sampai 6 petang.huhu. tapi x pe, aku hadkan masa menulis ni 30 minit jer. insya'allah.

Syawal dah berlalu. rasa sekejap jer masa. macam teringat2 semalam menyental kuali dekat masjid arab di Fontaine ecu, selepas buka puasa beramai2. rasa kebah jari jemari pun masih terasa. rupanya tu cerita dua bulan yang lalu.

setiap hujung minggu ada saja jemputan rumah terbuka. kalau di Malaysia, kalau ada pun org yg ajak, mesti aku banyak alasan nak pergi. tapi dekat sini, entah, sebab kawan2 dan tak der sapa lagi, so apa salahnyer pergi kan?terima kasih pada semua.

semalam rumah terbuka dekat Planoise, kak Piah jadi host, seumur hidup aku, jarang aku nak makan laksam, tapi yang semalam tu memang sedap!(bangga la ko piah?). untuk semalam, aku ajak Addy sekali, sebab mak-mak angkat dia dah rindu sangat ngan dia. hari ni pulak rumah didi, ada laksa johor, pun sedap gak!hari ni ajak Jasmeen dan Leyla sekali. nasib baik diorang x buat hal (kencing or berak!), kalau tak, malu aku.malam ni diorang tidur dengan aku kat bilik. sebab kesian diorang kesejukan.sekarang suhu dah jatuh 1 darjah selsius, ini baru musim luruh, kalau musim sejuk nanti..ishhh...

----------kita keluar topik kejap---------------------------------------------------------


Mungkin semua orang tertanya-tanya, kenapa aku sayang sangat dengan kucing-kucing aku ni. huhu, meh la aku jawap. kalau siapa yang ada FB aku, mesti perasan aku nyer shout-out yang tertulis "Suasana menjadi amat menakutkan bila terlalu 'cinta'. biar sedang2 aja. nothing lasts forever man". aku sebenarnya dah bosan dengan benda2 'cinta' ni. alangkan 'bercinta' dengan keluarga sendiri pun aku pernah kecewa, inikan pula dengan orang lain (orang lain, x semestinya kat awek aku jer, leh jadi ngan kawan2 ke apa,meluas maksud nya). bila orang kata 'bercinta dengan Allah, cinta hakiki', aku setuju sangat. tapi dalam dunia yang serba realistik ni, aku nak 'bercinta' dengan something yang aku rasa selesa, dan x mencederakan aku secara zahir dan batin. sebab sejarah dulu-dulu jugak la yang membuat aku benci untuk menagih cinta manusia (ayat tak leh belah!tp menagih tu mcm over sgt.).

Aku dah ada cinta Dia, aku sebarkan cinta aku yang sedang2 saja ni pada yang lain di muka bumi ni. tapi buat masa sekarang, aku tgh jatuh cinta dengan Addy, Leyla dan Jasmeen jer (x der dosa kan bercinta dgn binatang peliharaan?).


itu la dia, kalau orang nak aku hormat mereka, aku harap diorang hormat la apa yang aku buat. aku bela kucing-kucing ni x nyusahkan sesiapa pun (kecuali Auntie Sasi yang kena jenguk2 kan diorang tym aku nak g jerman nanti.hehhee!). hidup ni kan sekali jer, biarla dalam puluhan tahun aku hidup ni, ada detik2 yang aku rasa selesa tanpa gesaan cinta manusia.

kalau ada orang tanya pada aku sekarang ni, siapa yang paling aku cinta, aku akan jawap, aku rasa cinta sama rata pada semua, tak kisah la pada emak, ayah, abang aan aku, member-member aku, bakal bini ke, sesiapa sahaja, aku rasa biasa2 jer. mungkin ada yang akan kata, tak mungkin kita adil dalam memberi cinta, aku akan dengan selamba nyer aku akan cakap "rileks dah ler". tapi kalau rindu tu, mungkin lebih pada mak dan ayah, serta anak-anak saudara aku. (betapa aku rindu nak dengar suara Atikah, bercerita pasal adik2 dia, Omar dan adik2 dia, Ukasyah dan Sarah!Chibi pun aku tak sempat nak temu ramah asal adik dia yang baru tu...irsyad, Nana dgn Afnan!ya Allah...panjangkan la umur aku ni...aku rindu sangat ngan diorang......)
--------------------------------------------------------------------------------------------


huhu, kalau nak ikutkan, aku teringin nak hidup macam orang2 gipsi atau ahli-ahli sufi. simple jer cara diorang. sebab bagi aku, hidup ni tak perlu la terburu-buru. kalau tiap-tiap hari sibuk pasal kerja pejabat, pasal nak masak lauk apa, nak pergi mana, nak jaga hati orang itu, nak jaga hati orang ni, ishhhhhh, memang sia2 jer hidup ni. kadang-kadang terlalu beratkan benda2 tu la sampai memudaratkan kita. rasanya hampir 99.99 % orang kat dunia ni ada masalah mental.

tapi itu la dunia, masam dan manis membuatkan hidup kita bermakna, cuma kadang2 kalau salah satu nyer terlebih, hidup tu jadi tak betul. sejak dari jarum saat ini berdetik, sentiasa la bertenang, dan syukuri siap detik yang dikurniakan kita ni. alhamdulillah.


*sempena entry kali ni, aku akan tunjukkan cara buat 'ikan sweet and sour'. temujanji kita di Belanga Bujang!

1 comment:

Ic3 Juli3tt3 said...

update la blog. saya asyik baca entry lama berulang2 tau. tapi tak jemu pun. rindu gaya penulisan anda. <--- gaya penulisan okay.