Thursday, October 8, 2009

buat manusia-manusia naif

salam semua,

hari ni aku tak tidur malam, sebab esok tak der kelas. Alhamdulillah..ni yang aku sayang Perancis ni, banyak sgt cuti.

huhu, sudah penat berumah terbuka (ada lagi akan menyusul. rezeki). kini masa tuk rileks2 dgn anak2 berbulu aku sambil tengok filem2 yang menarik.

tapi sekarang ni, aku dalam bilik, rimas aku kalau nak buat kerja, ada 3 ekor budak yang nak bermanja jer. Achik busy la sayang. nanti kalau dah cool, baru kita main kejar2 lagi. kesian pulak aku tengok.

ok la, sebenarnya hari ni aku berminat nak share cerita pasal 'hati batu' (ke 'hati kering'?mana satu?). aku nak cakap, jenis orang yang x der perasaan.

aku membesar dalam keluarga yang penuh dengan perasaan. yang perasan pun ramai gak. berani la salah cakap dalam rumah aku, mati mulut masing-masing muncung sedepa. hahaha!bukan mengada2 ok, tapi sebab rasa kecewa bila ada org mengkhianati atau kurang hormat pada kita.

bila aku keluar dari rumah (macam kena halau pulak kan?), aku berjumpa dengan macam2 manusia. paling aku benci adalah 'attention seeker'. dan paling aku suka ialah jenis yang 'baik nyer, sampai nak ngumpat dia pun rasa bersalah'. tapi aku x tau nak letak perasaan apa tuk org yg plain jer ni...orang naif..yang x der perasaan...diorang x de perasaan, so perasaan aku pun bercelaru la tuk diorang. kadang2 geram (sebab rasa mcm tolol sangat!), kadang2 suka (sebab mcm layan budak kecik), kadang2 buat kita ketawa (sebab aku hampir tak percaya wujud manusia yg x der perasaan), kadang2 buat kita nak menangis (kecewa wujudnya manusia jenis ni).

itu la org2 yg naif. aku pernah cakap kat kawan aku yang naif "comel giler baby tu, kalau dapat, memang aku picit2!", dia jawap "yer ke?biasa jer, kau tau x mejah, kalau bayi tu berskala besar, dia mcm orang cacat dgn kepala yg besar?".adushhh, buang masa aku jer cakap. juga aku pernah memuji-muji kecantikan satu kawasan tu, n satu orang naif ni (org lain pulak) leh cakap "penat jer kita dtg sini, ada pokok, gunung ngan air jer..ingat kan ada apa...". hurmmm.. tu sikit jer tu. aku ada banyak koleksi cerita pengalaman dengan orang2 naif ni.


ermmm, tapi kebanyakkan masa, aku rasa nak amik penukul atau sarung tangan tinju tu nak belasah orang2 jenis ni agar berperasaan sedikit. tapi aku x sampai hati..sebab dalam masa yang sama, aku x nak kehilangan diorang (entah apa2 ayat?poyos!). x pe la, jadi la naif semahu anda, jangan satu hari nanti kalau anak kena langgar pun kau x bersedih, tu aku x tau nak cakap apa...

ok. wa chow dulu.

4 comments:

aMeL said...

aku rase kurang tepat istilah xde perasaan tu..
diorang ader perasaan gak, tp malangnye untuk diri sendiri aje. tak rase ia nye kadang-kadang perlu dikongsi bersama orang lain.
perasaan diorang untuk membuatkan diri sendiri rase puas hati.. senang cakap pentingkan diri la. tak peduli apa pun keadaan orang asalkan sendiri bahagia, aman, dsb.


Skali-skala ketuk la sket kepala diorang... (jgn sampai jd gila pulak)

anjut said...

hahaha, mcm geram jer kau ngan manusia2 ni..huhu. pendapat aku, diorang tu mmg ada perasaan, tapi sbb ego. aku pun x tau, apa faedah kalau bawa ego tu tinggi2. kat kubur bukan nyer berguna pun.

anumz sarah said...

Salam mejah.
lama x berkomentar kat blog... sejak pindah ke puncak alam jadi isolated dari dunia internet.(haruskah membeli celcom broadband...hmmm...)

Salam syawal dan terima kasih selama ini sudi jgk blog dan ada sesi diskusi. really appreciate it.

salam syawaldan salam ukhwah.
anum

anjut said...

anum- salam anum,wakakka!buat apa di puncak alam tu>hehehe. mmg suka baca penulisan anum coz original. owh yer, tak terlambat jugak tuk ucapkan salam syawal!teruskan menulis yer.