Friday, October 30, 2009

cerah dan suram

Salam semua, hari ni cuaca sgt cerah, cantik, tapi sejuk, rasa seram...

macam tu la jugak perasaan aku hari ni. bercampur baur. aku gembira, akhirnya aku dpt jumpa balik orang-orang yang aku sayang. guru2 smap kajang, Kak teh aku dan lain2 (terima kasih FB). Dalam masa yang sama, aku sedih, tapi aku tak tau nak kategorikan macam mana. Aku terpaksa tinggalkan sorang sahabat baik aku (used to be), sebab aku tak tahan dengan perangai dia. Again, this world plays with hearts and feelings...

Pernah dengar pepatah, 'air dicincang takkan putus'? pepatah itu terpacul lagi kat mulut aku ni. untuk pengetahuna, dah dua bulan aku tak telefon adik beradik aku. samada aku yang berkecil hati, atau mereka yang berkecil hati, sampai kiamat pun aku sayang dengan mereka. aku tak pernah kena marah dari kecil dengan akak2 n abang2 aku. sampai sekarang pun, abg uda aku akan cium pipi aku kalau terjumpa. betapa kami saling berkasihan. masa dan keadaan memusnahkan segala2nya. kami jarang jumpa..sangat2 jarang...bila lama tak bersua, hati semakin jauh, sepatah ayat boleh disalah tafsir menjadi ayat yang membunuh. Aku hampir tutup hati aku dengan manusia2 sekeliling aku. pernah jugak aku terpikir nak membawa diri ke Italy atau Sepanyol. biar aku lesap...biar semua terlupa yang wujudnya seorang aku. tapi dalam masa yang sama, benih2 sayang tu bercambah kembali. terkenang peristiwa2 dulu susah senang kami adik beradik, merontokkan benteng ego aku. (sebenarnya aku cepat tersentuh, lebih2 lagi kalau ada kanak2 kecil atau orang tua yang cakap 'rindu kat Anjut'...). aku sayang mereka. biar la lepas ni kalau kami bertegang leher lagi, jangan sampai salah seorang meninggal, ada yang terlupa membaca fatihah. untung kita dulu dirahim yang sama...

untuk itu, aku meminta maaf pada Kaklong, KakNgah, Abang Uda, Kak Teh, Abg Anep, Kak Ijah, Kak Esah, Aan, dan adik kesayangan aku Wawan, andai diri ini ada menyebabkan mana2 perasaan terguris... doakan kejayaan kita sekeluarga. supaya kalau masing2 dah berjaya nanti, boleh membantu mana2 yang memerlukan. insya'allah...

dalam masa yang sama juga, aku terpaksa tinggalkan sorang kawan aku tu. banyak kenangan dengan kau. aku akan rindu basket ball, voyage, Leyla, ayam pedas kau, cerita2 kau, nasihat kau, marah kau, lawak kau, semuanya dekat kau. tapi aku dah tak tahan dengan perangai kau...kau tak hormat aku macam aku hormat kau... aku keciwa. aku tahu kau takkan berubah, ego kau sangat tinggi, sampai kau rasa tak perlu mintak maaf. kau gembira kalau buat orang lain kecewa.jadi baik kita hidup ikut cara masing2. terima kasih sebab pernah jadi 'keluarga' aku...

itu lah dunia, bukan Allah sengaja tak nak bagi kita gembira selalu. tapi cuma Dia ingin ingatkan kita, belajar lah dari yang suram, agar kita lebih menghargai masa cerah...wallahualam.

Wednesday, October 21, 2009

jika ia tertutup

sebentar lagi mata ini akan tertutup,

jika ia terbuka subuh esok, pastikan aku tersenyum,

sebab aku benci mimpi buruk,

tapi kalau ia terus tertutup, pastikan yang lain terus tersenyum,

sebab aku benci cerita yang buruk.

demi Tuhan, pelihara la kami...

Sunday, October 18, 2009

sweet and sour

salam semua,

berani aku menulis sekarang ni, sepatutnya masa ni digunakan untuk mengkaji nota-nota mingu lepas, esok kelas dari 8 pagi sampai 6 petang.huhu. tapi x pe, aku hadkan masa menulis ni 30 minit jer. insya'allah.

Syawal dah berlalu. rasa sekejap jer masa. macam teringat2 semalam menyental kuali dekat masjid arab di Fontaine ecu, selepas buka puasa beramai2. rasa kebah jari jemari pun masih terasa. rupanya tu cerita dua bulan yang lalu.

setiap hujung minggu ada saja jemputan rumah terbuka. kalau di Malaysia, kalau ada pun org yg ajak, mesti aku banyak alasan nak pergi. tapi dekat sini, entah, sebab kawan2 dan tak der sapa lagi, so apa salahnyer pergi kan?terima kasih pada semua.

semalam rumah terbuka dekat Planoise, kak Piah jadi host, seumur hidup aku, jarang aku nak makan laksam, tapi yang semalam tu memang sedap!(bangga la ko piah?). untuk semalam, aku ajak Addy sekali, sebab mak-mak angkat dia dah rindu sangat ngan dia. hari ni pulak rumah didi, ada laksa johor, pun sedap gak!hari ni ajak Jasmeen dan Leyla sekali. nasib baik diorang x buat hal (kencing or berak!), kalau tak, malu aku.malam ni diorang tidur dengan aku kat bilik. sebab kesian diorang kesejukan.sekarang suhu dah jatuh 1 darjah selsius, ini baru musim luruh, kalau musim sejuk nanti..ishhh...

----------kita keluar topik kejap---------------------------------------------------------


Mungkin semua orang tertanya-tanya, kenapa aku sayang sangat dengan kucing-kucing aku ni. huhu, meh la aku jawap. kalau siapa yang ada FB aku, mesti perasan aku nyer shout-out yang tertulis "Suasana menjadi amat menakutkan bila terlalu 'cinta'. biar sedang2 aja. nothing lasts forever man". aku sebenarnya dah bosan dengan benda2 'cinta' ni. alangkan 'bercinta' dengan keluarga sendiri pun aku pernah kecewa, inikan pula dengan orang lain (orang lain, x semestinya kat awek aku jer, leh jadi ngan kawan2 ke apa,meluas maksud nya). bila orang kata 'bercinta dengan Allah, cinta hakiki', aku setuju sangat. tapi dalam dunia yang serba realistik ni, aku nak 'bercinta' dengan something yang aku rasa selesa, dan x mencederakan aku secara zahir dan batin. sebab sejarah dulu-dulu jugak la yang membuat aku benci untuk menagih cinta manusia (ayat tak leh belah!tp menagih tu mcm over sgt.).

Aku dah ada cinta Dia, aku sebarkan cinta aku yang sedang2 saja ni pada yang lain di muka bumi ni. tapi buat masa sekarang, aku tgh jatuh cinta dengan Addy, Leyla dan Jasmeen jer (x der dosa kan bercinta dgn binatang peliharaan?).


itu la dia, kalau orang nak aku hormat mereka, aku harap diorang hormat la apa yang aku buat. aku bela kucing-kucing ni x nyusahkan sesiapa pun (kecuali Auntie Sasi yang kena jenguk2 kan diorang tym aku nak g jerman nanti.hehhee!). hidup ni kan sekali jer, biarla dalam puluhan tahun aku hidup ni, ada detik2 yang aku rasa selesa tanpa gesaan cinta manusia.

kalau ada orang tanya pada aku sekarang ni, siapa yang paling aku cinta, aku akan jawap, aku rasa cinta sama rata pada semua, tak kisah la pada emak, ayah, abang aan aku, member-member aku, bakal bini ke, sesiapa sahaja, aku rasa biasa2 jer. mungkin ada yang akan kata, tak mungkin kita adil dalam memberi cinta, aku akan dengan selamba nyer aku akan cakap "rileks dah ler". tapi kalau rindu tu, mungkin lebih pada mak dan ayah, serta anak-anak saudara aku. (betapa aku rindu nak dengar suara Atikah, bercerita pasal adik2 dia, Omar dan adik2 dia, Ukasyah dan Sarah!Chibi pun aku tak sempat nak temu ramah asal adik dia yang baru tu...irsyad, Nana dgn Afnan!ya Allah...panjangkan la umur aku ni...aku rindu sangat ngan diorang......)
--------------------------------------------------------------------------------------------


huhu, kalau nak ikutkan, aku teringin nak hidup macam orang2 gipsi atau ahli-ahli sufi. simple jer cara diorang. sebab bagi aku, hidup ni tak perlu la terburu-buru. kalau tiap-tiap hari sibuk pasal kerja pejabat, pasal nak masak lauk apa, nak pergi mana, nak jaga hati orang itu, nak jaga hati orang ni, ishhhhhh, memang sia2 jer hidup ni. kadang-kadang terlalu beratkan benda2 tu la sampai memudaratkan kita. rasanya hampir 99.99 % orang kat dunia ni ada masalah mental.

tapi itu la dunia, masam dan manis membuatkan hidup kita bermakna, cuma kadang2 kalau salah satu nyer terlebih, hidup tu jadi tak betul. sejak dari jarum saat ini berdetik, sentiasa la bertenang, dan syukuri siap detik yang dikurniakan kita ni. alhamdulillah.


*sempena entry kali ni, aku akan tunjukkan cara buat 'ikan sweet and sour'. temujanji kita di Belanga Bujang!

Wednesday, October 14, 2009

Dia bagi aku semua.

Tuhan bagi aku kaki, untuk aku menjelajah dan mengembara.
kata orang, jauh perjalanan, luas pemandangan.

Tuhan bagi aku mata, untuk melihat sekeliling dan mensyukuri nikmat yang diberiNya,
tapi kata orang, dari kerana mata, manusia tergoda.

Tuhan bagi aku tangan, agar kedua-duanya membuat amalan yang baik2,
kata orang, tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima.

Begitu juga Dia berikan aku kepala, telinga, badan, kemaluan dan segala-galanya yang menunjukkan sifat seorang anak adam. syukur aku dilahirkan 'sempurna'. mungkin ada cacat sedikit, tapi itu la yang dipanggil UNIK.

Dia juga bagi aku nafsu, untuk aku berpuas2,
tapi kata orang ikut nafsu lesu,

Dia juga bagi aku hati, untuk aku berhati-hati,
tapi kata orang ikut hati nanti mati,

Dia juga bagi aku rasa, supaya aku memanfaatkan semua pancaindera,
tapi kata orang, ikut rasa binasa.


tapi semua orang tak perasan, kalau kita hidup secara berhikmah, takkan ada bahaya yang akan menduga. kau tak cari pasal, aku tak cari pasal, tak der perang, aman sentosa. sedangkan serigala pun boleh hidup sama bebiri.

dengar cakap orang, kerana mungkin ada nasihat. tapi guna kan akal, untuk kita mengawal dan menilai. Sebab Dia tidak memberikan kita sesuatu tanpa faedah.

Thursday, October 8, 2009

buat manusia-manusia naif

salam semua,

hari ni aku tak tidur malam, sebab esok tak der kelas. Alhamdulillah..ni yang aku sayang Perancis ni, banyak sgt cuti.

huhu, sudah penat berumah terbuka (ada lagi akan menyusul. rezeki). kini masa tuk rileks2 dgn anak2 berbulu aku sambil tengok filem2 yang menarik.

tapi sekarang ni, aku dalam bilik, rimas aku kalau nak buat kerja, ada 3 ekor budak yang nak bermanja jer. Achik busy la sayang. nanti kalau dah cool, baru kita main kejar2 lagi. kesian pulak aku tengok.

ok la, sebenarnya hari ni aku berminat nak share cerita pasal 'hati batu' (ke 'hati kering'?mana satu?). aku nak cakap, jenis orang yang x der perasaan.

aku membesar dalam keluarga yang penuh dengan perasaan. yang perasan pun ramai gak. berani la salah cakap dalam rumah aku, mati mulut masing-masing muncung sedepa. hahaha!bukan mengada2 ok, tapi sebab rasa kecewa bila ada org mengkhianati atau kurang hormat pada kita.

bila aku keluar dari rumah (macam kena halau pulak kan?), aku berjumpa dengan macam2 manusia. paling aku benci adalah 'attention seeker'. dan paling aku suka ialah jenis yang 'baik nyer, sampai nak ngumpat dia pun rasa bersalah'. tapi aku x tau nak letak perasaan apa tuk org yg plain jer ni...orang naif..yang x der perasaan...diorang x de perasaan, so perasaan aku pun bercelaru la tuk diorang. kadang2 geram (sebab rasa mcm tolol sangat!), kadang2 suka (sebab mcm layan budak kecik), kadang2 buat kita ketawa (sebab aku hampir tak percaya wujud manusia yg x der perasaan), kadang2 buat kita nak menangis (kecewa wujudnya manusia jenis ni).

itu la org2 yg naif. aku pernah cakap kat kawan aku yang naif "comel giler baby tu, kalau dapat, memang aku picit2!", dia jawap "yer ke?biasa jer, kau tau x mejah, kalau bayi tu berskala besar, dia mcm orang cacat dgn kepala yg besar?".adushhh, buang masa aku jer cakap. juga aku pernah memuji-muji kecantikan satu kawasan tu, n satu orang naif ni (org lain pulak) leh cakap "penat jer kita dtg sini, ada pokok, gunung ngan air jer..ingat kan ada apa...". hurmmm.. tu sikit jer tu. aku ada banyak koleksi cerita pengalaman dengan orang2 naif ni.


ermmm, tapi kebanyakkan masa, aku rasa nak amik penukul atau sarung tangan tinju tu nak belasah orang2 jenis ni agar berperasaan sedikit. tapi aku x sampai hati..sebab dalam masa yang sama, aku x nak kehilangan diorang (entah apa2 ayat?poyos!). x pe la, jadi la naif semahu anda, jangan satu hari nanti kalau anak kena langgar pun kau x bersedih, tu aku x tau nak cakap apa...

ok. wa chow dulu.

Monday, October 5, 2009

nak habaq kat hangpa ni!

malam semalam ada rumah terbuka 1 malaysia kat Paris (pavillion Dauphine). so, kami kaum kerabat Besancon pun berpusu2 la beli tiket ke sana.

ni nak habaq mai sikit. ada la itu ini masa majelis tu. the pic will tell u the story k.



dalam metro nak g Gare de Lyon. satu gerabak ni orang Malaysia. berbatik, kebaya, baju melayu, pelik jer mat saleh2 ni tgk.


ni kat Compiegne, jarang tau aku bagi orang tangkap gambar aku (selagi lemak kat pipi ni tak terhakis).

satu hari nanti, siapa tau kan?rumah besaq. keta besaq, bini ramai (hahaha!), perut tak mau la besaq...

ala2 model Dolce Gabanna yang baru tu.


cacat!

nak masuk Pavillion dah ni.

Najib (bini dia dari tadi tenung aku, mungkin aku yang perasan atau betul telahan aku bahwa aku nak tercakap "apa perempuan ni buat kat sini?nak shopping ka?".

Najib ni, x sabar2 nak salam aku. rileks la..


go Mukhriz, aku kagum dgn awet muda kau, apa rahsia?kembali kan usia ku!


actualy ada gamabr aku bertiga dgn Michelle Yeoh n Jean Tod ni, tapi kameraman yang baik hati tu dia x tangkap betul2, so yang ni jela yang ada. kameraman, walau cacat sekalipun anda, aku tetap kawan kau!hahaha!geram aku!

n masa ni jugak aku rasa berbesar hati, sebab si Jean Todd n Michelle ada tanya aku soalan (sepatutnya aku yang tanya dia soalan!), haha, antara ratusan orang yg bergambar tu dia pilih aku k!padahal soalan bodoh jer...

Michelle : il parle francais! (dia ckp french! -sambil menunding pada aku)

Jean Todd : ah oui!vous habitez ici?a Paris? (kau tinggal sini ke?kat paris?)

aku : non, j'habite a Besancon! (tak la, aku tingal kat Besancon).

dan aku terus tersenyum lebar..

ishh, benci la, ramai sangat wartawan nak amik gambar aku.ehhh, kami..ehhh..perasan!


hni tak yah terangkan la...



ni kamarudin Mape, gambar tak jadi, sebab makcik tu tak reti guna kamera aku. hampas kelapa muda.
tapi aku sempat tanya dia, kenapa nama awak ada "Mape", mcmana sebut tu? dari kecik tau saya tertanya2.

dia jawap "hahaha!aneh soalan, saya sabahan, sebut 'mapey'.huhu."


kami "haa, mai la bocor kan gosip2 terhangat, bagi kami tau dulu. fresh2 dari anda!jangan kedekut!"

dia jawap "haaaa?mana boleh!" pastu tersenyum lebar sampai ketelinga jiran dia!haha!macam la aku nak tau sgt gosip liar artis tu. x der pekdah!


masa nak bergambar ni, akak yang main violin tu terhenti main, dia ingatkan aku pegawai mana ntah suruh berhenti main!hahahaha!


tu je la cerita nyer. jumpa lain kali k!



*owhh tidak entry kali ni pasal keduniaan jer...bangun la Anjut!kembali ke asal mu!!!