Thursday, September 17, 2009

semoga kita dipertemukan lagi...


Salam semua,

aku pernah katakan yang aku membenci hari raya yang disambut berlebih-lebihan. tapi hakikatnya, lebaran itu la peluang untuk aku berjumpa kaum kerabat sementelah semua bercuti pada waktu yang sama.

Tahun ini, genap dua tahun aku tak berjumpa wajah-wajah yang aku cintai. Kalau dulu aku antara manusia yang paling sibuk tuk memastikan kelancaran hari raya dirumah aku, kini aku terkenang-kenang andai ada orang dirumah yang mengantikan tempat aku. objektif cuma dua, memuaskan hati semua orang dan melihat mak ayah tersenyum sepanjang aidilfitri.


ya Allah, pelihara la wajah-wajah dan hati-hati ini...kirimkan salam rindu aku pada mereka...



genap dua tahun juga aku tak cium pipi mak ngan ayah aku. Walaupun tiada adat bersalam-salaman di pagi raya di rumah kami, aku tetap mencuri-curi meminta ampun maaf dari mak dan ayah. entah kenapa, jika pipi ini bertemu dengan orang-orang yang aku cintai itu, rasa tenang dan terhapus dosa-dosa yang terdahulu. keramat ayah bonda...

juga untuk sekian kalinya aku akan merasai rindu yang amat mencengkam kepada anak-anak buah ku... melihat keletah mereka, bermain dengan mereka dan setiap peluh yang terhasil ketika melayan mereka adalah satu kepuasan yang aku tak terucap. Pak Anjut sayang kalian...cuba kalau satu hari nanti kalian lupakan pak Anjut, benci atau dendam dengan pak Anjut, tahu atau tidak, sehingga mati pak Anjut akan sedih. kalau ada pun salah faham yang berlaku, kalian bukan la mangsa nya. kasih sayang ni tak pernah berubah... sayang peluk cium dari pak Anjut.

Mungkin lebaran kali ini rakan-rakan aku yang berada dikejauhan sudah lali bila susuk aku tak der bersama mereka, apa2 je la. tapi dari jauh, tetap aku doakan kalian mengambil berkat bulan mulia ini. juga kepada Mardziyah, doa-doa la cepat masa berlalu.

rakan-rakan disini, raya kali ini pasti berbeza... tidak semeriah tahun lepas, bila kita selalu berbuka bersama, beriadah bersama, berjengket-jengket ke masjid bersama-sama. semua tu macam kusam untuk tahun ini. rasa serba salah bila mengenangkan keputusan aku pindah ke bandar. rindu tu tetap ada tapi kita kena belajar hidup dalam pelbagai situasi, kalau takut berpisah bila graduasi nanti, sebenarnya ada lagi satu perpisahan yang paling besar, -maut-. sebagaimana rasa pilu bila ramadhan meninggalkan kita, macam itu la perasaan ini.

diharap emak ayah, kakak-kakak dan abang-abang, adik wawan, anak-anak buah (pak Anjut rinduuuuu sangatttt), sanak saudara dan sahabat taulan semua memanfaatkan peluang berhari raya kali ini.

untuk emak dan ayah, bukan kita tak nak telefon, tapi masa tak mengizinkan...kalau selepas ini pun tangan cuba mendail, nescaya berderai la air mata. anak mak ngan ayah ni bukan gembeng, tapi sekuat Badang pun, rindu pada kalian akan menundukan ego ini...

setiap waktu tak pernah sama. hari ini, esok, atau semalam.

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir dan Batin!



7 comments:

anjut said...

benci la sentimental2 ni, tapi serious dowh, aku rindu mak ngan ayah aku...cetttt!

PALI said...

jah,rya nie jmput dtg umah aku k..
D038..
aku wat ketupat macroni k..aghhaa

HudaBanny said...

emosi plak anjut....sedih akak bce..rasa nak nangis gak...dgn senang hati akak mengaku....akak mmg gembeng...huhuhu...1st time raya ni tak dengan family sendiri...terasa sgt2..huhu

zatiMJ said...

slmt raya anjut! tiku dah smpai? g tuntut baju kat die. Tu pon kalo die tak terlupa bawak. hehe

Humaira' said...

Selamat Hari Raya....

anumz sarah said...

Selamat Hari Raya Mejah.^^

anjut said...

terima kasih semua..dan selamat hari raya maaf zahir batin!