Sunday, September 13, 2009

kita saling membutuhi

semalam Bi*anda dan Yu*lia datang ke rumah. Sebab B*ianda tumpang letak barang dekat rumah aku sebelum dia ke Strassbourg (yea yea strassbourg!suka nyer dalam hati!Strassbourg!strassboourg!yahoooo!!!yea yea!minta maaf yer, aku terover excited..sebab Strassbourg adalah antara bandar yang paling aku suka kat sini. best nyer kau pindah ke strassbourg.jeles maaa....nanti boleh aku datang selalooo!). Baik la, mereka bedua adalah dari Indonesia.

Bi*anda sedang mengemas barang nya. jeles ler aku kau pergi strassbourg..


Jadi masa aku tengah tunggu2 diorang mengemas tu, terjadi la satu perbualan. semua nya ada kaitan dengan indonesia dan Malaysia.

Bi*anda : Mejah, kamu dengar kan ribut2 pasal negara kita?

Aku : yup, lerr, buat biasa jer dah la.

Bi*anda : iya, lagi kan kita ni serumpun. orang2 yang buat demonstrasi tu pastinya tiada otak!malu bangat dehhh...

Yu*lia : iya, kita serumpun. malah Indonesia dan Malaysia saling membutuhi...

Aku : haaa? (lambat betul aku tangkap. tapi aku senyum jaa)

Bi*anda : haha!kau tau atau tidak, kalau di Malaysia itu, 'butuh' itu bermaksid tuttttt!

(Bi*anda bersekolah di Malaysia. kat Kolej Tuanku Ja'afar. so, dia leh cakap macam melayu juga. yang si Yu*lia ni, masa mula2 dia tak paham juga aku cakap, tapi lama2 dia dah leh tiru orang Malaysia cakap.)

Yu*lia : owh benar?maafin ya..ayuh kita kemas. (haha!dah malu dah minah ni!)


*pengajaran : kita kena faham budaya orang lain, kadang2 apa yang mereka lakukan atau cakapkan tidak mengapa bagi mereka. jadi kita kena consider la kan. sebab bukan bangsa kita jer yang hidup kat dunia ni. the end.
-masitah (brunei), Yul*ia (indonesia) dan Joyce (nigeria)-serumpun kah kita?ehh, kecuali yang kat belakang tu!hahaha!-pic taken during my besday celeb March 2008.

3 comments:

JHaZKiTaRo said...

hahaha.. membutuhi=memerlukan kan? hih.. even kat msia ni pun byk perkataan2 yg mempunyai berlainan maksud mengikut negeri2.. contohnye mcm perkataan 'kopek'.. kat utara tanahair (tanah tumpah darah aku), kopek tu maksudnye dompet.. kalau kat pantai timur semenanjung pulak, tu dah maksud lain dah kan & tak wajar disebut di sini.. hihi..

kadang2 tu rasa nak tergelak je bile mak aku tanya 'kopek hang mana??'.. hihih..

wanmohdfazli said...

mejah..ko BUTUH aku x??ahahaa

anjut said...

jhazkitaro- tambahan, kalau kopek kat johor maksudnya 'umpil'.hahaha!sama la, mcm dulu ada bibik akak aku dari aceh, dia ckp "puan, pantat baby sakit!" maksud dia "punggung baby sakit!".

pali- tak kot.haha!