Friday, August 14, 2009

kalau la aku perempuan

salam semua,

semua orang tahu Allah mencipta manusia itu berpasang2an. lelaki dan perempuan. dan kerana kita ini saling melengkapi la kita akan ada niat nak 'membetulkan' pasangan kita. ermm, aku nak betul kan org, nanti orang terasa...so baik aku betulkan diri sendiri dulu.

jom kita main satu permainan.

permainan ni pelik sikit, cuba kita bayangkan kita ini dalam gender yg berlainan. apa yg kita harapkan dlm 'diri kita' tersebut?biar aku mula ok.

"kalau la aku ni seorang perempuan..."

1) aku takkan cakap meleret2 atau 'mengada2'- sebab aku tau ramai yg akan benci aku buat mcm tu

2) aku takkan mencelah2, sama ada ketika org tgh berbual atau mencelah2 di konsert2 agar semua org tau kehadiran aku

3) kalau aku tak pakai tudung, aku takkan kata "x semua org bertudung tu bagus", dan kalau aku bertudung, aku takkan cakap "semua minah tak pakai tudung tu pelacur!" (iman milik Tuhan, tapi kita yang kena berusaha, well said rite?)

4) x kan upload gambar berlambak2 dlm FB. it's like-semua org tau aku pergi Mid Valley (kenapa Mid Valley?) dengan dua atau tiga keping gambar jer, so x perlu la aku upload 8 gig gambar yang kebanyakkan nyer nampak lubang hidung aku jer.

5) x kan menukar2 status pada FB, Friendster atau YM terlalu kerap - Hamizah said : "aku nak terberak oiii!" 2 minutes ago, "toilet aku habis kertas tisu..eiiiyewww!!!" 1 minute ago, "nenek aku pulak masuk toilet!!!!" 2 seconds ago.----haaaa...annoying...

6)takkan terjerit2 kalau nampak org hensem, sebab aku tau org tu akan cakap "budak ni birah nak mam, geli jer aku tgk" --oitt, org lelaki suka budak pempuan yg cool... i repeat "COOL"

7) kalau aku ada bf, aku tak melekat 24 jam kat dia (sebab aku tau dia ada kurap!), x la...sebab aku tau dia rimas. lebih baik aku baca buku.- tapi kalau lepas kahwin, lain cerita ler...dapat cop halal dah wei!

8) takkan mudah jatuh cinta- haaa?org pempuan kadang2 mudah perasan. dan org lelaki kadang2 tak maksudkan pun kalau dia ckp " cantik la kau ni"- itu hanya pujian, bukan lamaran. pastu nangis2 mcm mati anak cos clashed!hahaha! i'v seen lot o this dramas!

9) x kan mewar2 kan pun pada orang ramai yg aku ni teror masak, tau menjahit, tahu baca quran, pandai masukkan ayam dalam reban- sebab semua tu adalah benda BASIC! (orang ramai hanya akan metertawakan aku sampai terguling2 kalau aku ckp "aku reti masak kari ayam!!yahooo!!" padahal aku sendiri pun tak tau yg aku leh letak kentang dlm kari tu...

10) x kan mekap mcm opera cina. sebab aku x nak jadi pelakon opera!!!

11) x menunjuk2 yg aku la "gudang ilmu, semua orang salah, aku sorang jer betul, semua org tak paham, aku sorang jer cerdik"----owh another type of bugs to be busted!

12) x menunjuk2 yg aku ni animal lover, supaya semua org tau yg aku ni penyayang jua...padahal, taik cicak pun aku suruh org gaji aku bersihkan.

13) x kan beriya2 berkempen untuk "kebebasan kaum wanita!", sebab aku tau "l'excess de la liberte tue la liberte" - terlampau bebas membunuh kebebasan tu. (sebenarnya aku rasa manusia skrg ni terlaluuuuu bebas..).

14) x kan bengang bila ada org lelaki cakap semua di atas tu pada aku. (sebab aku tau, itu la ciri2 wanita idaman!)

fuhhh, itu la 14 protokol "kalau aku adalah seorang perempuan". kenapa 14?sebab aku tak jumpa yg ke -15 ler...untuk mengetahui siapa role model yang boleh anda ikuti, sila berjumpa Puan Rahilah Idris, beliau adalah tokoh wanita solehah (kecuali beliau tak pakai Fb, friendster atau YM pun...orang kampung...).

*syukur aku ni lelaki, kalau tak...pilih kaler gincu pun mesti jadi masalah berjam2...


amaran!: semua ini adalah fresh dari kepala otak aku yg kecik ni, tiada kaitan dgn yg mati atau hidup. kalau terasa, korang nyer pasal.ok?

6 comments:

i r r i n a said...

mejah,nasib bek aku xterasa!
haha


ps:dah lmnye ak xuplod gmbr br kat fb.huuu

anjut said...

hah?x perlu terasa kot.hahaha!

btw, aku dah tgk gmbr kau yg costumes pelik2 tu, haaa, kalau yg tu x pela, sbb melibatkan manusia berlainan, (walaupun kau ada jugak, but lil credit to blog owner la kan?haha!).

biskott said...

hahaha.
hebat, ditulis dengan baik!

anjut said...

hehehehe..kalau aku jadi pempuan n kau lelaki, kau nak kawin ngn aku tak biskot?

shila said...

SALAM...
ANJUT X KAN JADI PMPUAN PUNYE...
SBB "ANJUTHENSEMGILER"
hu..hu..

anjut said...

ehh, jgn la ckp kuat2 kaklong..blushing dah ni..hehehe!