Monday, June 15, 2009

tiga piramid, tiga masjid

Salam,
baru dapat kekuatan tuk upload pics yg baru. huhu, mlm smlm kami ke Giza, seronok! here are the photos.

aan, kenapa kah aku kelihatan lebih macho dari mu?


empat jejaka pingitan, terselit celah piramid


haaa, masa ni ada tourists yg jeles sbb aku berjaya bwk masuk kamera!hahaha!

cacat-

baik, di Giza terdapat 3 piramid utama. Piramid yg terbesar dipanggil 'Khufu' sempena nama firaun yg memerintah pada masa itu. Kemudian ada pula piramid yang kecil sedikit dipanggil 'Khafre', beliau jugak dikatakan pencipta Sphinx. kemudian piramid yang terkecil ialah 'Menkaure' orang penting firaun Khufu jugak. disekeliling ia ada piramid2 kecil utk isteri2 firaun.


tungang unta, hanya RM 20 anda akan dibawa sehingga 1 km perjalanan.


bercium dgn sphinx. dikatakan Sphinx ini adalah penjaga kepada ketiga2 piramid tersebut.


Nabil dah lapar, dia nak gigit taik lalat kat idung aku ni.sabar Nabil!nanti kita makan Hadral Maut ok?


dibelakang ini adalah masjid Amr ibn al-As. dibina pada tahun 642 masihi, merupakan masjid tertua di benua afrika. Ams ibn al-As adalah sahabat nabi yg menyebarkan dakwah islamiah di bumi mesir.

sementara menanti zohor, sempat terlentok.


kemudian kami ke Kola'ah Salahuddin Al-Ayubi (citadelle atau kubu pertahanan Salahuddin Al-Ayubi 1176 and 1183 AD). akhirnya aku berjaya melawat tempat bersejarah idola aku ini (yup, antara pahlawan islam, dia antara yang aku kagumi). terdapat tiga masjid didalam citadel ini. 1)masjid Muhammad Ali (atau Muhammad Ali Pasha), 2) Masjid Sultan Al-Nasir ibn Qala'un, 3) Masjid Suleyman Pasha.


ini adalah masjid Mohammed Ali


Masjid Sultan Al-Nasir ibn Qala'un- apa yg menarik didalam masjid ini adalah tiang2 seri nya. disini terdapat satu tiang dengan ukiran kristian koptik, dan dua tiang dengan ukiran mesir kuno di pintu masuk, tiang2 yang lain adalah pengaruh islam. di fahamkan, tujuan tiang2 ni dikekalkan adalah sebagai untuk memperingatkan penduduk mesir sejarah2 mereka yg dahulu dan sikap toleransi sultan ketika itu. (didalam gambar kelihatan tiang yang terukir lambang salib).


didalam amsjid sultan al-Nasir ibn Qala'un. smart kan?


cubaan kami meruntuhkan tiang ni tidak berjaya.

ini masjid ali pasha tadi tu


dari hujung kubu, dapat lihat seluruh mesir lama.



didalam masjid ali Pasha. kagum tak?

lambang kesenian islam



haa, ini hiasan je la.

terdapat jugak muzium polis dan istana Al-Ghawara (istana utk tetamu2 sultan), juga muzium tentera.

memang kagum la jalan2 mcm ni, nampak monumen2 yang gah2 ni. rugi nyer kalau kita hilang arkitek2 bertaraf lima bintang ni.

*ini baru Kaherah, mlm ni aku akan berangkat ke Aswan sebelum ke Luxor. nantikan yer!

5 comments:

TheGirlSpeaks said...

waaah...sonok die jenjalan eh. jgn lupe kitorg kat cni jaaaah!!!! naek unta naek jugak, diva² disini jgn dilupekan ye. hukhuk. x sempat jmpe b4 balik Msia... :,( ms celebrate dalf, jgn lpe aku taw. :(

P/S: Mejah da kuruuuuuuuuus...

Nadira said...

cukup-cukuplah bejalan
sy sgt jeles sama kamuww
huh.

JHaZKiTaRo said...

kalau ko perasan la, senibina masjid Muhammad Ali Pasha tu sama dgn senibina masjid2 kat Istanbul.. aku suke gile dgn senibina masjid2 uthmaniyah.. lawa2 semue..

anjut said...

lilo- baru balik dari selatan mesir!tu la lilo, masa beli tiket tu kita tak merujuk2, ermm..ralit sehari jer..ehhhh, mesti la kita celebrate bersama, for my two good buddies!

Nadira - huhu, selagi mata terbuka, kaki mampu berjalan, ni la masa melihat dunia.huhu!dunia ni kan kelas paling besar?

kitaro- yup, memang perasan..tapi sayang, masjid tu jarang digunakan, n semayang lima waktu pun dah tak der da kat situ.tp not a prob kot, coz kat mesir every 1km ada masjid.

anumz sarah said...

Kaherah!! Yeah, meh sini catatan ko ni. Ari tuh jhazkitaro punya aku dh tanda kat map mesti pergi. Banyak kaler hijo kat map dunia aku nih.

p/s: timur tengah belum mampu nak pergi. Asia sudah conquer. Huhuhu...^^