Thursday, February 26, 2009

lelaki lembut dan lelaki keras

salam sejahtera,

ermm, tgk tajuk kat atas tu jer dah kecut perut semua orang (terutama golongan tu). saper diorang tu?ada otak, ada mata, ada hati, alat kelamin mcm kita semua (lelaki) dan kesimpulan nyer MANUSIA.

aku takkan golongkan mereka ni pada satu kumpulan baru. coz bagi aku hanya ada LELAKI, PEREMPUAN dan KHUNSA (dua kelamin) sahaja kat dunia ni. tak der istilah "wanita yang terperangkap dalam jasad lelaki".

ermm...cuba tengok sekeliling kita, lelaki lembut ni ramai. bahkan aku, ada ramai jer kawan-kawan dari golongan ni.

sebenarnya, hasil pemerhatian aku, lelaki lembut dan lelaki keras nih lebih kurang sama jer. aku cuba buat perbandingan antara kawan-kawan aku sendiri. ada yang sekeras batu sehingga la yang selembut agar-agar. sebab tu aku tak der memilih dalam berkawan.

dari kumpulan sifat mazmumah seperti mengumpat, menghina, memfitnah dan meninggalkan sembahyang sampai la ke sifat mahmudah seperti baca al-quran, bersedekah, ke masjid dan sebagainya. semua karakter nih ada pada yang lembut dan keras.

cuma masalah sekarang nih "manusia yang membelakangkann hukum Tuhan"!

lembut dan keras itu hanya berdosa jika benar mereka melakukan DOSA yang Allah larang. tak perlu la aku letak hadis atau ayat quran tuk menerangkan kedudukan perkara ni, semua orang yg mengaku islam mesti dah tahu, kalau tak tahu, masya'allah, tolong la cari mana2 orang yg berilmu tuk belajar.

aku pernah cakap ngan kawan-kawan aku yang lembut, walau macamana pun bentuk fizikal dia, satu hari nanti naluri lelaki tu akan tuntut dia untuk mencari wanita untuk pasangan hidup juga. melainkan dia memang tak ada langsung nafsu dgn wanita, hukum mereka berkahwin boleh jadi haram (melainkan dia mengaku pada bakal isterinya yg dia tak mampu melakukan hubungan seks dan bakal isterinya menerimanya). sebab apa?sebab memang semua makhluk tu diciptakan berpasang-pasangan.

aku tau apa impak nya bila aku tulis entry nih. akan ada kawan-kawan aku yang keras2 tu rasa bengang dan yang lembut2 tu mula tak nak kawan ngan aku. tapi tolong la faham, sekarang ni tak ada masa nak kutuk mengutuk antara satu sama lain. Tuhan itu adil, Dia jer yg layak tentukan syurga dan neraka. cuba pandang masa sekarang ni, iman kita sendiri yang perlu dijaga, juga agama islam yg suci ni. nanti kalau ada panggilann jihad, semua takkan terkecuali, semua wajib angkat senjata. lebih baik kita siapkan diri kita untuk itu kan?

nasihat kepada diri sendiri dan yang lain2, cuba cambahkan benih2 persaudaraan tu. ambil contoh para sahabat, saidina Umar yg maskulin dan saidina Usman yang lemah lembut.korang tau tak mcmana perasaan nyer bila kita ingin menjaga hati kedua-dua pihak. kedua-duanya kawan kita, membuatkan kita sentiasa serba salah... kalau yg keras rasa tindakan si lembut tu salah, tegur la dgn hikmah, islam dah lama ajar...kalau yang lembut nampak yang keras silap, tegur je la baik2, jaga perkataan. macam itu la hidup sebagai MANUSIA. dekat dunia ni, tak der yang TERbaik dan TERburuk. bila kita rasa kita dah hebat, sentiasa ada org yg lebih hebat, dan sebaliknya.

cuba fikir satu hari nanti, seorang lelaki keras yang selalu kutuk golongan lembut ni dapat anak lembut?dan lelaki lembut ni memerlukan bantuan si keras?kita tak tahukan apa yang berlaku pada masa hadapan...senang cerita macam ni la, aku pun malas nak tulis panjang2, selagi mana kita mengaku islam, jaga je la tindak tanduk kita, dan bersatu la semua. lu pikir la sendiri!

peace no war!

*aku?tak berapa lembut, tak berapa keras...sedang2 jer.

7 comments:

coffeecart said...

sungguh setuju. br haritu terpikir mcmae la lelaki2 lembut ni nak pegang senjata lawan musuh Allah...

hurmm...

pink_suspenders said...

ade one story dkt astro, which i happened to watch ms cuti sek (my hse in JB kan xde tv haha). Its called Sutun. Abt a guy whos kinda sotongish la, and he doeesnt knw how to pronounce sotong, but says it as sutun, then dia slalu kn buli dgn this one boy dkt sek. then turned out masa ending story tu, that buli bila bsr anak dia lembut hahaha

karma, beb!

anjut said...

cofeecart-huhu, semua lelaki nak tak nak kena tau mcmana nak berjuang...

mama- owh, that story, gt 2 version. erk, tu ler pasal, x baik kutuk kejadian Tuhan yg lain. tak tentu kita punya sempurna kan?hahaha!

kudabesi said...

oit abg mejah..

ape cer haha

ni cite ahli saujana tu ker?

hormat menghormati la sesama insan

anjut said...

x dok ehh, hangpa la, dok bergaduh jaa..hahaha!

kudabesi said...

aku ek salah lak haha

ak mnghormati la, cuma org kena hormat gak aku haha

anjut said...

yer ke ni kudabesi?huhu!tapi aku tau jiwa kau lembut..hehehe!