Sunday, January 11, 2009

duduk diam kejap...fikir betul2...

salam...

erghh, mencari kekuatan menulis sebenarnya...untuk masa kini, isu Palestin masih lagi hangat...sehangat darah umat islam yg mengalir kat bumi tu.makin meluat aku tengok israel nih, rasa nak letop2 jer ngan bom paling dasyat kat dunia. teringat peristiwa haloucast kat Jerman dulu, sifat orang yahudi nih yang memang suka membesar2 kan cerita, sampai ke berjuta2 kena bunuh dulu?beribu pun aku tak percaya. montrez la veriete la yer!padan la pak usu aku cakap masa chatting ngan dia haritu "yahudi nih memang bangsa yang paling tak layak duduk kat dunia nih!"...je suis d'accord avec toi pak usu!

tadi aku memerut kat sebuah kedai kebab di Planoise nih. memang terkenal dgn durum dia yg murah lagi lazat berkrim. lepas solat maghrib ngan Hadi, "deux kebabs, un avec sauce blanche et l'autre ketchup mayo, SVP..."aku memang tak minat kebab ngan sos putih tu, masam masin macam air ayran (ni pun feveret encik naif nih).

depan kami ada seorang bapa tengah layan anak dia, seorang lelaki n seorang perempuan. yang si lelaki pakai crown dari kertas, minggu nih perayaan apa ntah utk kanak2, banyak kedai roti jual gallette de roi= pancake with a miniature inside, saper yg jumpa patung dlm kek tu, dia dapat pakai crown tu.

di belakang kami, televisyen sedang ligat memancar berita mengenai palestin, dalam bahasa Turki. tapi aku dapat paham la, yg diorang tgh mengutuk rakyat israel yg tergelak2 tgk Gaza kena serang!aku agi la geram!!!(seronok ke tengok seorang bayi kena letupkan?).

tapi pandangan aku teralih pada budak pempuan ngan bapak dia tu.

"ayah...ini pasal perang kat Israel ke?"

"perang kat Gaza la, bukan Israel"

"Gaza tu kat Israel yer ayah?"

"Gaza dekat Palestin, tapi hampir dengan Israel"

"maksudnya, Palestin berperang dengan Gaza la ayah yer?ils se battent eux memes?(mereka berperang sendiri?)"

haha!kelakar aku tengok budak pempuan nih, comel jer, yang adik lelaki dia mata tak berkelip tengok TV tu, aku tak tau apa yg ayah dia jawap coz kebabun kami da sampai, perut pun lapar.ermm, penting kita bagi penjelasan sempurna kat anak2 kecil, coz mereka senang percaya. erghhh, seram aku, tak lama agi jadi bapak!

sebelum tu, aku pun berputar2 di sekeliling alam maya nih, menjengok kawan2. kadang2 aku suka baca shout-out YM budak2 nih, kadang2 kelakar jugak!pastu jengok2 blog.rasa hairan pun iyer, coz ada orang2 kita yang mempertikaikan kuasa "memboikot barangan Yahudi dan Amerika" nih. Dr Yusuf Qardawi pun da wat penjelasan terbaru jumaat lepas 'sekarang ni dah tahap kritikal, memboikot adalah satu satu cara.'..so aku pun rasa terpanggil untuk menegur diri sendiri dan rakan2 yang lain. nasib baik mlm nih, VLL ada wat entry pasal keberkesanan BOIKOT nih..sama2 renung la yer. artikel aku pasal boikot2 tu agak keras di Frenster. aku tak perlu mintak maaf kpd sesaper yg terasa, sbb bg aku, mmg patut pun kita TERASA!

untuk pengetahuan semua, aku dulu adalah pengemar barang2 berjenama nih. tanya la saper2 yg pernah kenal aku, abang ipar aku pun paham aku takkan makan steak selain dkt 'victoria station'!sebab bagi aku ia adalah "CLASS!!!ELEGANT!UP 2 DATE!INTERNATIONAL!A LA MODE!!AND MELETOPS!".. aku takkan pakai baju yang tak berjenama, seluar aku tak der yg bawah 70 ringgit. bagi aku kepuasan!orang kata dari kepala ke liang lahad lah berjenama (ada kubur jenama Prada tak?Prada kita tak boikot kan?). aku selalu memuja2 barang2 nih, sebab membuatkan aku lain dari yang lain, dan alah membeli menang memakai. tapi sekarang???

SEMUA TU TAK PERLU!ITU SEMUA NAFSU DAN KEHENDAK!!!AKU TAK MATI KALAU TAK MAKAN MEGGI JENAMA MAGGI COZ AKU ADA PEGANTI JENAMA "KOKA" (buatan thailand, halal dan sedap!).walaupun sekarang nih aku tinggal kat sebuah negara yang setiap barangan adalah berjenama (paling lekeh eskrem kat sini adaah Van Houten n Baskin Robbin...kalau kat mesia?eskrem mesia yg panjang tu a!MALAYSIA BOLEH!!!)

usaha kita nih terlllllllllllllaaaaaaaaaaallllluuuuuuuuuuuuu sedikit, kecik, se to'et jer. tapi insya'allah...berkesan. ada fakta2 nyer dalam blog Vers La Lumiere (ok saham kat aku coz tlg promote!)




kita tak kan mati kalau tak membeli barang2 tu, tapi sedara kita?mereka akan mati, memang la mereka syahid, tapi saper yg tak sedih dgn kematian?

duduk diam kejap...fikir betul2...

ok. sama2 la kita berkerja kearah tu yer. owh, sebelum aku mengundur diri, aku nak hadiahkan sebuah lagu kat korang, cuba tgk lirik dia, rasa tercabar tak?




p/s, mute kan dulu lagu yang kat bawah nu...baru leh dengar.

3 comments:

anumz sarah said...

Salam anjut,

Tiap2 hari muka depan surat khabar. Tiap2 hari di laman web Gaza,tak punya kekuatan kadang2 utk melihat lg. Tp masih di sini, Malaysia. Cuma doa,pengecaman, blogging,boikot dan sumbangan skdr yg mampu.

Oh ya isu boikot pula, mungkin insan2 ini patut diingatkan barangkali mereka Muslim Ilusi yg dikalahkan dgn Yahudi Realiti. Marahkah? Takut dgn realiti agaknya.

Salam perjuangan kecil dr Malaysia.
P/S: Tahniah semua blog yg menulis tentang Gaza!! Jazakallah khaira!

anaziha said...

Jut. tengok mcm kteh n abg teh. Baju no brand, pakai sampai berlobang. Ada duit simpan, pi melancong. Paling tak put beli rumah. Ha..ha..No gossip pasai sokong Israil atau tak coz memang tak pi starbuck pun. Minum kopi kapal api dgn dadek n babang tengok astro aosis.

anjut said...

anumz-insya'allah usaha ini akan terus berterusan, sebenarnya boikot2 nih dah start lama kat umah, cuma dulu mcm 'boo layan' jer coz ayah yg start, dia mmg marahh kalau kitorg minum coke n makan McD..tapi skrg insya'allah..


kakteh-yup, i think of making a movie with title 'a simple life' base on ur story!hehehe!suka dop lagu nasyid kat atas tu?sedap kan?rasa nak tercabut nyawa...