Thursday, June 12, 2008

orang lain ckp psl isu minyak,aku pun nak gak...


sebenarnya aku terpikir nak tulis ni masa aku cari bahan utk kerja naik cuti sem ni(dah abis foundation pun ada kelas lagi,x boleh duk goyang ponggong kat umah...)...pasal isu minyak la,apa lagi..lepas godek2 berapa laman web,aku rasa aku bleh buat satu rumusan..ringkasnya,aku nak send kat friendster je,,tp sayang plak,so aku copy balik n letak kat sini..
seolah2 ada menteri2 kita yang nak sampaikan satu mesej kpd rakyat mengenai masalah negara dan lebih meluas ke antarabangsa sekarang ni....tp secara tersirat..lebih kurang mcm ni la...

"""kepada rakyat2 ku sayang,intan payung,ya maulai,kerdipan tak pernah suram,mon étoile,mon chagrin,ya habibi ya maulana taik unta buah kana..dengar sini yea...saya nak jelaskan keadaan negara kita sekarang ni...
1.kerajaan tidak lagi mampu menanggung subsidi.(duit tu bleh buat banyak benda)-tersirat...
2.harga minyak seluruh dunia telah naik.(x kan kita x nak naik?kita kena ikut negara2 maju ni kalau nak maju..x kan kita nak jual murah2?apa kelasss???)
3.harga minyak di Malaysia masih lagi yang terendah di Asean...
4.rakyat mesti mengikut saranan kerajan supaya berjimat cermat.naik beskal jer...kami x per la,menteri2 x kan nak naik beskal?korang tu kerja bawah2 jer...jimat la sikit!dah tu je korang mampu..
5.kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat...(rasanya la..coz kami pun x tau mcmana korang rasa..coz kami ni kaya2 belaka..setakat naik sikit2 tu,apalah kami rasa sangat..)
6.harga barang-barang dijamin tidak akan naik...(yerla,yg korang beli kat kedai kampung2 tu buat ape?tgk kami,skali shopping kat pavillion n klcc..harga standard tu,mana bleh suka2 letak...susah la jd menteri tp rakyat nyer miskin2...banyak songeh..)
7.rakyat mesti melaporkan jika ada barangan naik harga...(laporkan je..kami dah upah dua tiga org yg suka main sms n bercakap tuk bersembang ngan korang..lepas ckp,lega la hati..yer x?psikologi...)
8.tindakan akan diambil kepada mereka...(maksud nyer peniaga2 ni kena la sediakan duit sket kalo x nak kena dakwa..alaaa...bg stakat lepas topup menteri sebulan dua cukup la,pastu hangpa nak jual tepung 2 juta sekilo pun kami pejam mata jer...)
9.jangan nak banyak songeh!dulu mcm bagus sgt masa pilihanraya x nak undi kitorang..amik ko!korang ingat korang x undi aku,aku jatuh mesken la?skarang tengok,saper yg merana..hah,lain kali undilah bulan,mata ngan roket tu lagi!""



yg pasal isu minyak ni sama je la dgn isu taghut..negara barat yg memanipulasi harga2 tu supaya minda org islam yg jahil mcm aku ni sibuk memikirkan masalah sekelumit taik idung ni..tanpa sedar,hak2 umat islam diragut satu persatu..(jgn ckp aku hipokrit,semua org patut fikir mcm ni,semua dah besar kan?dah mumaiz...)kenapa nak bimbang minyak tu habis?ia x kan habis!dkt afghanistan pun x dikeluarkan lagi..masalah nyer,dkt negara2 islam je benda ni ada banyak..tp barat yg tentukan harga...x caya?refer ni http://www.ft.com/cms/s/0/74bf...
then,u'll tell me this really makes sense....
memang ni masalh global,tp kita ada cara yg sendiri yg lagi bijak tanpa menjadi kerbau dicucuk idung...x caya?tanya atuk aku kat blog dia http://www.chedet.com.../..
(ni la bagus kalau semua bergaduh,segala kudis semua bernanah,dikorek2 sampai berdarah..tp lama2 boleh jugak sembuh.)
tu je la...

3 comments:

newacx said...

Betul tu! jangan compare negara kita dengan pembekal minyak yang banyak lagi minyak tu..minyak kita dah x tahan lama dah...macam diperkatakan menteri, subsidi umpama dadah...kita patut turunkan subsidi untuk jana di bahagian lain.

anjut said...

hmm.lebih kurang mcm tu lah...nak wat mcmana?sistem musyawarah kan dah lama diperkenalkan,tp depa ni je degil xnak guna.aku sayang negara aku..tp x mampu nak tolong coz ada kuasa besar yg menyekat amalan demokrasi kita ni..

Pame Finess 26 said...

mane link to ma blog?